Poradnik

Przekładnia kierownicza - co to takiego?

Przekładnia kierownicza zapewnienia odpowiednie przełożenie kinematyczne i dynamiczne oraz odpowiednią charakterystykę sprawności mechanizmu kierowniczego. Musi ona odznaczać się niezawodną pracą, a jej budowa musi umożliwić regulację luzów powstających na skutek zużywania się współpracujących powierzchni. Istnieje wiele odmian maglownic, które różnią się między sobą w zależności od pojazdu, w którym są wykorzystywane.

Typowy układ wspomagania hydraulicznego zbudowany jest z pojemnika na płyn roboczy, pompy hydraulicznej, układu sterującego kontrolowanym przez koło kierownicy oraz siłownika.

W pojazdach ciężarowych i autobusach przekładnia kierownica ma konstrukcję śrubową (tzw. przekładnie ślimakowe). Tutaj uruchamiany kołem kierownicy rozdzielacz reguluje ciśnienie oleju i kieruje go zgodnie z kierunkiem skręcania w jedną albo w drugą stronę tłoka. Ciśnienie płynu przesuwa tłok i porusza połączone z maglownicą drążki kierownicze w czasie obracania koła kierownicy. W przypadku bezruchu ciśnienie się wyrównuje. Występuje tutaj również samoczynny powrót kierownicy do pozycji neutralnej.

Samochody osobowe mają przekładnie kierownicze zębatkowe ze wspomaganiem hydraulicznym. Zębatki połączone są z tłokiem przesuwającym się w cylindrze siłownika o działaniu dwustronnym. Ciecz robocza jest doprowadzana na jedną bądź drugą stronę tłoka. Decyduje o tym obrotowy zawór sterujący w zależności od kierunku skręcania.

 

Facebook